clear
clear

Waarom SoftwareWatcher

SoftwareWatcher is een onafhankelijk platform om bedrijfssoftware te zoeken, vergelijken en selecteren. Op ons platform brengen wij alle softwareleveranciers samen op één plek. Het doel van SoftwareWatcher is om jou te helpen met het selecteren van de bedrijfssoftware dat bij je bedrijf past en hier vervolgens een keuze tussen te maken. SoftwareWatcher biedt een aantal grote voordelen:

  • Softwareselectie tool
  • SoftwareWatcher beschikt over een uitgebreide vragenselectie die snel en eenvoudig is te doorlopen. Alle software functionaliteiten worden uitgebreid beschreven waardoor je eenvoudig aangeeft wat belangrijk voor je is. Met de softwareselectie tool zorgt SoftwareWatcher ervoor dat je uitkomt bij de bedrijfssoftware dat bij je bedrijf past.

  • Gratis advies van een software expert
  • Mocht je er nog niet helemaal uitkomen, dan helpen we je graag verder met het selecteren van de beste bedrijfssoftware voor jouw bedrijf. Door vrijblijvend contact met ons op te nemen gaan we samen kijken naar jouw huidige situatie, software wensen en bedrijfsprocessen. Op basis hiervan geven we een onafhankelijk advies welke concrete software oplossingen het best geschikt zijn voor jouw bedrijf. Ook tijdens de selectie procedure fungeren we graag als centraal aanspreekpunt voor al je vragen over software. Het is altijd mogelijk om gratis contact met ons op te nemen en gebruik te maken onze jarenlange expertise op het gebied van bedrijfsprocessen en software oplossingen.

Wat is een CRM pakket?

  • event06-05-2020
  • schedule12:00
  • timer6 minuten

CRM staat voor Customer Relationship Management en een CRM pakket helpt bedrijven bij het beheren van hun relaties. Dit kunnen klanten zijn, maar ook bijvoorbeeld een leverancier of andere samenwerkingspartners.

 

Waarom een CRM pakket aanschaffen?

Er zijn verschillende redenen waarom je kan overwegen om een CRM pakket aan te schaffen. Hieronder sommen we een aantal overwegingen op:

  • Overzicht: Een CRM pakket zorgt ervoor dat je overzicht hebt over je hele klantenportefeuille. Je krijgt snel en makkelijk inzicht in belangrijke gegevens van relaties door het gebruiken van een handige zoekfunctie. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf groeit of wanneer je een grote klantenportefeuille hebt. 

  • Snel inzicht in wat er speelt bij de klant: Met een CRM pakket zie je snel wat de huidige stand van zaken is bij een relatie. Bijvoorbeeld welke diensten de klant afneemt, wie het laatst contact heeft gehad met de klant, wat er momenteel speelt en welke afspraken er zijn gemaakt.

  • Snel & eenvoudig communiceren: Een CRM pakket maakt het mogelijk om snel en eenvoudig met je klantenkring te communiceren. Bijvoorbeeld een mailing verzenden naar al je klanten in een bepaalde branche.

  • Data analyses: Met een CRM pakket verzamel je veel informatie over je relaties en hiermee maak je data analyses om waardevolle informatie te krijgen.

  • Verbeteren van de verkoop: Een CRM pakket maakt het mogelijk om het verkoopproces van je organisatie te verbeteren door het bijhouden van de status van verkoopkansen, offertes op te stellen of marketingcampagnes op te starten

  • Risicobeheer: Wanneer personeel de organisatie verlaat bestaat de kans dat er belangrijke informatie verloren gaat. Je weet dan niet meer welke leads er lopen of in welk stadium een lead zit. Met het CRM pakket hou je het verkooptraject bij en medewerkers nemen de taken eenvoudig over van een andere medewerker. 

 

Wat zijn de mogelijkheden van een CRM pakket?

Met een CRM pakket is er vaak meer mogelijk dan alleen de standaard CRM functionaliteiten zoals het beheren van klanten en de functionaliteiten die hiermee te maken hebben. Wat de mogelijkheden precies zijn verschilt per CRM pakket. Hieronder staan de meest voorkomende extra functionaliteiten van een CRM pakket:

  • Offerte functionaliteiten
  • Facturatie functionaliteiten
  • Projectmanagement functionaliteiten
  • Sales functionaliteiten

Er zijn CRM pakket die zich richten op het bieden van zoveel mogelijk software functionaliteiten. Er zijn ook CRM pakket die zich meer richten op het optimaliseren van de CRM functionaliteiten.

 

Offerte functionaliteiten in een CRM pakket

Veel CRM pakket beschikken over functionaliteiten om offertes op te stellen en te versturen. Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van het handmatig opstellen van offertes:

  • Inzicht: Het hele verkoopteam heeft inzicht in de offerte en de status daarvan.
  • Gemak: Ingevoerde gegevens in het CRM pakket worden automatisch ingevoerd in de offerte. Ook kan de offerte verstuurd worden via het CRM pakket.

 

Facturatie functionaliteiten in een CRM pakket

Factureren vanuit het CRM pakket is een veel voorkomende functionaliteit. Maar er kan vaak ook gefactureerd worden vanuit het boekhoudsysteem. Het bedrijf staat dan vaak voor de keus op welke manier ze willen factureren. Hierbij worden de volgende punten in overweging genomen:

  • Processen optimaliseren: Welke bedrijfssoftware biedt de beste methode om bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten. Stel, het CRM pakket beschikt naast facturatie functionaliteiten ook over offerte functionaliteiten en het boekhoudsysteem heeft dit niet. In dat geval is het wellicht goed om te overwegen om het proces van offerte tot facturatie via het CRM pakket te laten verlopen. 
  • Gebruiksvriendelijkheid: Welke bedrijfssoftware biedt de meest eenvoudige oplossing om te factureren voor jouw bedrijf.

 

Projectmanagement functionaliteiten in een CRM pakket

Een projectmanagement tool is belangrijk voor bedrijven die op projectbasis werken. Aangezien veel bedrijven op projectbasis werken zijn er ook veel CRM pakketten op de markt die projectmanagement functionaliteiten bieden. 

 

Sales functionaliteiten in een CRM pakket

Sales functionaliteiten zijn belangrijk in een CRM pakket wanneer je het hele leadmanagement proces wilt digitaliseren. Leadmanagement is het hele proces die een klant doorloopt tot de koop van een dienst of product. Leadmanagement functionaliteiten hebben als doel om al deze taken en dit hele proces te digitaliseren om vervolgens geen verkoopkans meer onbenut te laten. 

 

CRM functionaliteiten

In dit overzicht staat een uitleg van de functionaliteiten van  een CRM pakket. 

 

  • Relatiebeheer

Het beheren van relaties en/of prospects in de software. Elk CRM pakket heeft deze functie.

  • Relatiebeheer via een mobiele app

Met relatiebeheer via de mobiele app is het mogelijk om het CRM pakket te bereiken via een mobiele app. Op deze manier krijg je nog sneller inzicht in je relaties

  • Contractbeheer 

Met contractbeheer van klanten kun je belangrijke contractgegevens vastleggen. De software houdt op basis van deze contractgegevens automatisch contractuele bepalingen bij. Zo kun je bijvoorbeeld een notificatie krijgen wanneer de looptijd van een contract afloopt.

  • Dossierbeheer 

Met dossierbeheer sla je alle belangrijke gegevens van relaties digitaal op. Zo kan iedereen overal en op elk moment belangrijke klantgegevens raadplegen.

  • E-mailintegratie 

Met een e-mailintegratie is het mogelijk om vanuit het CRM pakket e-mails te verzenden naar je klanten.

  • Historie per klant inzichtelijk 

Snel en makkelijk inzicht in welke diensten en/of producten de klant in het verleden heeft afgenomen.

  • Klanten aanmaken via een Kvk koppeling

Klanten en relaties kunnen eenvoudig worden aangemaakt via een directe KvK koppeling met het CRM pakket. Bij het invoeren van de relaties worden veel belangrijke gegevens automatisch uit de database van de Kvk gehaald.

  • Klanten categoriseren 

Klanten categoriseren op bijvoorbeeld type organisatie en branche in het CRM pakket.

  • Een klantportaal 

Met een klantportaal heeft de relatie toegang tot een eigen klantomgeving in het CRM pakket. Hiermee kan de klant bijvoorbeeld contact opnemen met je bedrijf, belangrijke gegevens wijzigen of informatie opzoeken.

  • Meerdere contactpersonen aanwijzen 

De mogelijkheid om meerdere contactpersonen in te stellen per klant.

  • Registreren van klantnotities

Met het registreren van klantnotities heb je snel inzicht in wat er speelt bij de klant en met wie de klant voor het laatst contact heeft gehad.

  • Visite kaartjes inscannen 

Ondanks het digitale tijdperk worden in bepaalde branches nog altijd veel visite kaartjes gebruikt. Ze worden veelvuldig uitgewisseld tijdens congressen, beurzen of andere belangrijke afspraken. Hierdoor komt je bureau lade soms overvol te liggen met visite kaartjes. Weggooien doe je liever niet omdat een kaartje nog van pas kan komen. Sommige CRM pakketten maken het mogelijk om visite kaartjes in te scannen. Hierdoor bewaar je eenvoudig belangrijke gegevens van je relatie en loop je niet meer het risico om deze gegevens kwijt te raken. Bovendien scheelt dit een overvolle burea lade. 

 

Wat is een CRM systeem

Software zoeken, vergelijken en selecteren

Ben je overtuigd van de meerwaarde van een CRM pakket? Ben je benieuwd welke software bij jouw bedrijf past? Of wil je software koppelen om je bedrijf verder te digitaliseren? Klik dan op de knop "CRM software vergelijken" hieronder en vergelijk alle CRM pakketten.

Wil je graag hulp bij het vinden van een geschikte software pakket? Start dan de softwareselectie tool met de “start softwareselectie” knop hieronder, selecteer de voor jouw bedrijf relevante CRM functionaliteiten en vind de software die bij jouw bedrijf past. 

Mocht je er nog niet uitkomen, neem dan contact op of bel ons, wij helpen je graag op weg met het vinden van de juiste bedrijfssoftware voor jouw bedrijf.