SoftwareWatcher is een onafhankelijk platform om bedrijfssoftware te zoeken, vergelijken en selecteren. Op ons platform brengen wij alle softwareleveranciers samen op één plek. Het doel van SoftwareWatcher is om jou te helpen met het selecteren van de bedrijfssoftware dat bij je bedrijf past en hier vervolgens een keuze tussen te maken. SoftwareWatcher biedt een aantal grote voordelen:
SoftwareWatcher beschikt over een uitgebreide vragenselectie die snel en eenvoudig is te doorlopen. Alle software functionaliteiten worden uitgebreid beschreven waardoor je eenvoudig aangeeft wat belangrijk voor je is. Met de softwareselectie tool zorgt SoftwareWatcher ervoor dat je uitkomt bij de bedrijfssoftware dat bij je bedrijf past.
Mocht je er nog niet helemaal uitkomen, dan helpen we je graag verder met het selecteren van de beste bedrijfssoftware voor jouw bedrijf. Door vrijblijvend contact met ons op te nemen gaan we samen kijken naar jouw huidige situatie, software wensen en bedrijfsprocessen. Op basis hiervan geven we een onafhankelijk advies welke concrete software oplossingen het best geschikt zijn voor jouw bedrijf. Ook tijdens de selectie procedure fungeren we graag als centraal aanspreekpunt voor al je vragen over software. Het is altijd mogelijk om gratis contact met ons op te nemen en gebruik te maken onze jarenlange expertise op het gebied van bedrijfsprocessen en software oplossingen.
Kom je er niet uit?
Start de eenvoudige keuzehulp voor CRM systemen
De beste CRM systemen van 2023 zoeken, vergelijken en selecteren. Ontdek de software die bij jouw organisatie past met de eenvoudige keuzehulp. Doorloop de stappen van de keuzehulp en vergelijk relevante CRM systemen op basis van prijs, reviews en functies. Ook ontdek je eenvoudig welk CRM systeem kan koppelen met bestaande software in jouw organisatie. Hiervoor hoef je alleen de integratie filter te raadplegen.
Een CRM systeem staat voor Customer Relationship Management systeem en helpt bedrijven bij het beheren van relaties. Dit zijn bijvoorbeeld klanten, leveranciers of andere samenwerkingspartners. Het doel van een CRM systeem is om overzicht te hebben over je hele klantenportefeuille en om inzicht te hebben wat er speelt bij een relatie.
Om een indruk te geven van een CRM systeem staat hieronder het voorbeeld van Gripp.
Sales functionaliteiten zijn belangrijk in een CRM systeem wanneer je het hele leadmanagement proces wilt digitaliseren. Leadmanagement is het hele proces die een klant doorloopt tot de koop van een dienst of product. Leadmanagement functionaliteiten hebben als doel om al deze taken en dit hele proces te digitaliseren om vervolgens geen verkoopkans meer onbenut te laten.
Projectmanagement is belangrijk voor bedrijven die op projectbasis werken. Aangezien veel bedrijven op projectbasis werken zijn er ook veel CRM systemen op de markt die projectmanagement functionaliteiten aanbieden.
Let op: Het verschil tussen een CRM systeem en projectmanagement software is vaak heel klein. Projecten worden namelijk altijd gefactureerd aan een klant en hierdoor zijn CRM functionaliteiten onmisbaar voor projectmanagement software.
Factureren vanuit het CRM systeem is een veel voorkomende functionaliteit. Maar er kan vaak ook gefactureerd worden vanuit het boekhoudsysteem. Het bedrijf staat dan vaak voor de keus op welke manier ze willen factureren. Hierbij worden de volgende punten in overweging genomen:
Met een CRM systeem is er vaak meer mogelijk dan alleen de standaard CRM functionaliteiten zoals het beheren van klanten en de functionaliteiten die hiermee te maken hebben. Wat de mogelijkheden precies zijn verschilt per CRM systeem. Hieronder staan de meest voorkomende extra functionaliteiten:
Er zijn CRM systemen die zich richten op het bieden van zoveel mogelijk software functionaliteiten. Er zijn ook CRM systemen die zich meer richten op het optimaliseren van de CRM functionaliteiten.
Veel CRM systemen beschikken over functionaliteiten om offertes op te stellen en te versturen. Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van het handmatig opstellen van offertes:
Er zijn verschillende redenen waarom je kan overwegen om een CRM systeem aan te schaffen. Hieronder sommen we een aantal overwegingen op:
Overzicht: Een CRM systeem zorgt ervoor dat je overzicht hebt over je hele klantenportefeuille. Je krijgt snel en makkelijk inzicht in belangrijke gegevens van relaties door het gebruiken van een handige zoekfunctie. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf groeit of wanneer je een grote klantenportefeuille hebt.
Snel inzicht in wat er speelt bij de klant: Met een CRM systeem zie je snel wat de huidige stand van zaken is bij een relatie. Bijvoorbeeld welke diensten de klant afneemt, wie het laatst contact heeft gehad met de klant, wat er momenteel speelt en welke afspraken er zijn gemaakt.
Snel & eenvoudig communiceren: Een CRM systeem maakt het mogelijk om snel en eenvoudig met je klantenkring te communiceren. Bijvoorbeeld een mailing verzenden naar al je klanten in een bepaalde branche.
Data analyses: Met een CRM systeem verzamel je veel informatie over je relaties en hiermee maak je data analyses om waardevolle informatie te krijgen.
Verbeteren van de verkoop: Een CRM systeem maakt het mogelijk om het verkoopproces van je organisatie te verbeteren door het bijhouden van de status van verkoopkansen, offertes op te stellen of marketingcampagnes op te starten
Risicobeheer: Wanneer personeel de organisatie verlaat bestaat de kans dat er belangrijke informatie verloren gaat. Je weet dan niet meer welke leads er lopen of in welk stadium een lead zit. Met het CRM systeem hou je het verkooptraject bij en medewerkers nemen de taken eenvoudig over van een andere medewerker.
Het CRM systeem is te benaderen via de cloud. Dit betekend dat je via de webbrowser kan werken in het CRM systeem. Alle informatie staat dus online en niet ergens op een computer of server.
Hierdoor beschik je altijd en overal over al je belangrijke informatie en bestanden. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding.
Met een CRM systeem via een mobiele app is het mogelijk om CRM zaken overal en wanneer je maar wilt te regelen. Dit is vooral handig wanneer je onderweg bent en aanvullende informatie moet hebben van een (potentiële) klant.
Met dossierbeheer sla je alle belangrijke gegevens van relaties op in het CRM systeem. Zo kan iedereen overal en op elk moment belangrijke klantgegevens raadplegen.
Het CRM systeem kan meerdere contactpersonen instellen per relatie. Mocht een medewerker niet aanwezig zijn dan is het snel inzichtelijk wie nog meer contact heeft met de relatie.
Het categoriseren van klanten in verschillende klantgroepen in het CRM systeem. Hiermee heb je overzicht in de verschillende soorten klantgroepen van jouw organisatie.
Relaties aanmaken via een directe Kamer van Koophandel (KvK) koppeling. Hiermee kun je relaties zoeken in de KvK database en de gegevens hiervan direct overnemen in het CRM systeem.
Het registreren van interne klantnotities in het CRM systeem. Hierdoor heeft iedereen inzicht in wat er speelt bij een klant en met wie de klant voor het laatst contact heeft gehad.
Ondanks het digitale tijdperk worden in bepaalde branches nog altijd veel visite kaartjes gebruikt. Ze worden veelvuldig uitgewisseld tijdens congressen, beurzen of andere belangrijke afspraken. Hierdoor komt je bureau lade soms overvol te liggen met visite kaartjes. Weggooien doe je liever niet omdat een kaartje nog van pas kan komen. Sommige CRM systemen maken het mogelijk om visite kaartjes in te scannen. Hierdoor bewaar je eenvoudig belangrijke gegevens van je relatie en loop je niet meer het risico om deze gegevens kwijt te raken. Bovendien scheelt dit een overvolle burea lade.
Met een klantportaal heeft de relatie toegang tot een eigen klantomgeving in het CRM systeem. Hiermee kan de klant bijvoorbeeld contact opnemen met je bedrijf, belangrijke gegevens wijzigen of informatie opzoeken.
Facturen opstellen en versturen met het CRM systeem. Hierdoor heb je alle belangrijke informatie over je klant en over je facturatie op 1 plek.
Zelf snel en eenvoudig foutloze offertes opstellen met het CRM systeem. Hiermee zet je automatisch klantgegevens in het CRM systeem op een offerte.
Het aanmaken en beheren van projecten met het CRM systeem. Een project is een tijdelijke uitvoering van werkzaamheden met een beoogd resultaat. Bijvoorbeeld het opstellen van een adviesrapport door een adviesbureau of een bouw project door een bouwbedrijf.
Vanuit het CRM systeem e-mails verzenden en ontvangen van bekende e-mail programma's zoals Outlook en Gmail.
Inzicht in de verkoop/verhuur historie van klanten in het CRM systeem.
Met contractbeheer van klanten kun je belangrijke contractgegevens vastleggen. Het CRM systeem houdt op basis van deze contractgegevens automatisch contractuele bepalingen bij. Zo kun je bijvoorbeeld een notificatie krijgen wanneer de looptijd van een contract afloopt.
De mogelijkheid om een e-mail campagne op te zetten met het CRM systeem. Met een e-mail campagne stuur je mails naar een bepaalde groep klanten met een duidelijk doel. Bijvoorbeeld het geven van informatie over je producten of diensten. Hiermee bouw je gemakkelijk een band op met (potentiële) klanten.
Er zijn heel veel CRM systemen op de markt en dit maakt het selecteren van het beste systeem lastig. Daarom geven wij een aantal handige tips voor het kiezen van een CRM systeem.
Een nieuw CRM systeem aanschaffen betekent vaak dat bedrijfsprocessen veranderen en dit vergt meestal wel wat van je personeel. Niet iedereen heeft namelijk veel affiniteit met software en hierdoor kan het tijd kosten om aan een nieuw systeem te wennen. Stel daarom een projectteam samen met verschillende disciplines uit je bedrijf. Wanneer meerdere disciplines betrokken worden bij het selectie proces signaleer je vroegtijdig of het CRM systeem wel of niet geschikt is voor je bedrijf.
Bedrijfsprocessen verschillen per sector en dit geldt ook voor software functionaliteiten. Het ene CRM systeem biedt betere functionaliteiten voor een bepaalde sector dan voor een ander. Stel daarom een lijst op met wensen en eisen waar het CRM systeem aan moet voldoen voor jouw bedrijf.
Mocht je er niet helemaal uitkomen? Start dan de keuzehulp voor CRM systemen. In deze keuzehulp stellen wij de belangrijkste vragen over CRM systemen voor jouw organisatie.
Wanneer eisen en wensen heel specifiek worden dan voldoet geen enkel CRM systeem. De vraag die je jezelf moet stellen is hoe groot de meerwaarde van deze eisen en wensen echt zijn voor je organisatie. Maatwerk software kan een oplossing zijn om aan deze eisen en wensen te voldoen, maar is ook vaak duurder en het onderhoud is intensiever. Daarom raden wij aan om eerst te kijken of een andere – wel passende – werkwijze, binnen het CRM systeem mogelijk is.
Verklaar je eigen bedrijfsprocessen niet heilig, maar sta open voor nieuwe inzichten in het laten verlopen van je bedrijfsprocessen. CRM systemen wordt namelijk ontwikkeld met de gedachte om bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en vaak is deze methode succesvol toegepast op meerdere bedrijven.
Software koppelen houdt in dat je twee of meer softwaresystemen met elkaar verbindt om automatisch informatie met elkaar uit te wisselen zonder dat je daarvoor wat hoeft te doen. Wanneer je bijvoorbeeld tevreden bent over je boekhoudsoftware en je wilt een nieuw CRM systeem aanschaffen, dan is het handig dat deze software met elkaar koppelt.
Wil je erachter komen welke software met elkaar koppelt? Raadpleeg dan onze integratie filter op een van onze vergelijkingspagina’s.
De prijsmodellen van CRM systemen verschillen en dit kan variëren van een abonnementsprijs, het betalen van een prijs per eenheid, een freemium abonnement of een eenmalige aanschafprijs. Wat het beste bij je past, verschilt per bedrijf.
Met de prijzen filter van SoftwareWatcher kom je er eenvoudig en snel achter wat het prijzenmodel is van een softwareleverancier.
De werking van functionaliteiten verschillen per CRM systeem. Het is daarom aan te raden om de belangrijkste functionaliteiten te checken of de werking hiervan overeenkomt met jouw verwachtingen, dit is namelijk essentieel voor jouw bedrijfsvoering. Vraag daarom één of meerdere demo’s aan om er zeker van te zijn dat het CRM systeem geschikt is voor jouw bedrijf. Tijdens een software demo geeft de softwareleverancier een demonstratie en uitleg over de software. Hieronder staan 5 redenen waarom een software demo waardevol is:
Met een software demo kom je erachter of het CRM systeem en de softwareleverancier bij je organisatie past.
Mocht je nog meer willen weten over het selecteren van het beste CRM systeem voor jouw organisatie of wil je graag onafhankelijk en gratis advies hierover? Neem dan contact op met de software experts van SoftwareWatcher. Wij helpen je graag verder op weg met het selecteren van het beste CRM systeem voor jouw organisatie.
Er bestaan meerdere soorten CRM systemen en hierdoor is het soms lastig te kiezen welke geschikt is voor jouw organisatie. Een organisatie dat uren schrijft of projectmatig werkt verricht, heeft bijvoorbeeld een andere CRM systeem nodig, dan een bedrijf dat vaste producten of abonnementen verkoopt. De branche waarin je werkt bepaalt uiteindelijk welk CRM systeem het beste bij je past. Lees ook onze blog over welke CRM software past bij jouw bedrijf voor het maken van de beste keuze.
Koppel je CRM systeem met je boekhoudsoftware voor een efficiënt bedrijfsproces. Software koppelen houdt in dat je twee of meer software systemen met elkaar verbindt om automatisch informatie met elkaar uit te wisselen zonder dat je daarvoor wat hoeft te doen. Dit kan dus veel tijd besparen. Wij raden aan om altijd eerst een systeem te kiezen dat bij je past en dan pas te kijken welk boekhoudpakket hiermee koppelt. Een CRM systeem ondersteunt namelijk je primaire proces en dit proces moet leidend zijn voor je keuze. In de praktijk is dit vaak andersom en kiezen bedrijven software dat koppelt met hun bestaande boekhoudsoftware. Wil je overstappen van boekhoudsoftware? Raadpleeg dan ons artikel “Overstappen van boekhoudprogramma”.
Met de gratis softwareselectie tool van SoftwareWatcher kun je eenvoudig relevante software zoeken, vergelijken en selecteren voor alle branches. De softwareselectie bestaat uit een aantal relevante vragen over alle bedrijfsprocessen en software functionaliteiten.
Keuzehulp CRM systeem
Prijzen en verdienmodellen voor CRM systemen variëren per softwareleverancier. Waar het ene bedrijf software aanbiedt voor een vast maandelijks bedrag, bieden andere bedrijven bijvoorbeeld een gratis instapmodel(freemium) aan. Ook hangen de prijzen van de software vaak af van het aantal gebruikers van de aanvrager. Het noemen van één prijs per CRM systeem geeft geen betrouwbaar beeld van de daadwerkelijke kosten en het vergelijken van prijzen kan hierdoor lastig zijn. SoftwareWatcher beschikt over filters waarmee je het prijsmodel en de prijsverhoudingen tussen softwareleveranciers kan vergelijken. Tijdens een software demonstratie krijg je van de softwareleverancier een indicatie van de prijs voor jouw bedrijf zodat je precies weet waar je aan toe bent.
Omdat elke organisatie anders is heeft ook elke organisatie een andere top 10 CRM systemen. Ook verschillen CRM systemen veel van elkaar. Bijvoorbeeld:
Er zijn CRM systemen die beschikken over alle bovenstaande mogelijkheden en er zijn CRM systemen die zich richten op maar enkele functionaliteiten. Wij vinden daarom dat er geen top 10 CRM systemen bestaat maar dat je eerst moet kijken naar jouw specifieke voorkeuren. SoftwareWatcher biedt hiervoor een eenvoudige tool namelijk de keuzehulp voor CRM systemen. Hiermee maak je een eenvoudige top 10 CRM systemen op basis van je eigen specifieke voorkeuren.
Wanneer je tevreden bent over je huidige software systemen dan wil je graag dat nieuwe software systemen hier goed mee kunnen koppelen. Een software koppeling zorgt er immers voor dat informatie tussen beide systemen automatisch wordt uitgewisseld zonder dat er handmatige handelingen nodig zijn. Met de software vergelijking van SoftwareWatcher kun je eenvoudig zien welke software met elkaar koppelt. Hiervoor hoef je alleen de integratiefilter te raadplegen op de vergelijkingspagina. Software koppelen is nog nooit zo eenvoudig geweest.
Een CRM systeem helpt bedrijven met het structureren, automatiseren en digitaliseren van het CRM proces. Hieronder staan de 7 belangrijkste voordelen van het gebruik van software:
Wil je graag hulp bij het vinden van een geschikt CRM systeem? Start dan de gratis keuzehulp! Selecteer de voor jouw bedrijf relevante software functionaliteiten en vind de software die bij jouw bedrijf past.
Mocht je er nog niet uitkomen dan kun je ons altijd bellen of contact opnemen via onze software advies pagina, wij helpen je graag op weg met het vinden van het juiste CRM systeem voor jouw bedrijf.
Wil je nog meer weten over de software? Met SoftwareWatcher vraag je eenvoudig, vrijblijvend en kosteloos één of meerdere software demonstraties aan. Hieronder de 7 redenen waarom een software demonstratie waardevol is:
Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan helpen we je graag persoonlijk verder met het selecteren van de beste CRM systemen voor jouw bedrijf. Door vrijblijvend contact met ons op te nemen gaan we samen kijken naar jouw huidige situatie, software wensen en bedrijfsprocessen.
Op basis hiervan gaan we een aantal geschikte CRM systemen vergelijken en geven we een onafhankelijk advies welke CRM systemen het best geschikt zijn voor jouw bedrijf. Ook tijdens de selectie procedure fungeren we graag als centraal aanspreekpunt voor al je vragen over software. Het is altijd mogelijk om gratis contact met ons op te nemen en gebruik te maken onze jarenlange expertise op het gebied van bedrijfsprocessen en software oplossingen.
Ja, ik wil hulp van een sofware expert!